6. – 9. razred

Osmi teden dela na daljavo (11. 5. 2020 – 15. 5. 2020)

VIZIJA MOJEGA KLEKLJANJA in VIZIJA KLEKLJANJA MLADIH V ŽELEZNIKIH

 Prejšnji teden ste razmislili in zapisali zakaj klekljate; ugotovili ste, kaj je tisto glavno, kar vas vleče naprej.

Za mnoge je to lepota čipke, v katero ste vložili veliko ur natančnega, potrpežljivega dela. Lepota, ki jo zagledate, ko odpnete zadnje bucike in čipko obrnete na pravo stran. In rečete: »Čudovito!«

Za druge je to družba, ki vas obkroža v učilnici čipkarske šole. Družba, v kateri se dobro in sproščeno počutite. Spotoma pa rešite še kakšno »hudo pomembno postransko zadevo v šolskem življenju«.J

Spet tretjim je klekljanje nekaj kar vas spremlja že od doma. Mame, mamice, tete, sestre …, ki klekljajo. Vzorci na njihovih punkljih, čipke v prtih, zavesah… Veliko jih je še v Železnikih. To je naša kulturna dediščina.

 

V Železnikih deluje od leta 1961 Turistično društvo Železniki, ki povezuje ljudi, ki se prostovoljno ukvarjajo s turizmom v naših krajih. To društvo povezuje tudi klekljarice, ki se od jeseni do pomladi enkrat tedensko zbirajo v kulturnem domu na srečanjih, imenovanih »Ob punklu se dobimo«. Lahko si predstavljate, kako to zgleda; klekljanje, druženje…Turistično društvo vsako leto organizira Čipkarske dneve v Železnikih, v sklopu katerih se vsako leto odvije tudi klekljarsko tekmovanje, ki ima najdaljšo tradicijo v Sloveniji.  Marsikdo od vas se ga je že udeležil. Tudi uspešno. Na čipk. dnevih se čipk. šola vsako leto predstavi z razstavo čipk, ki jih ustvarite tekom šol. leta. Letošnji bodo že 58. po vrsti; zaradi »korona razmer« bodo potekali šele septembra.

 

Zdaj pa k nalogi tega tedna:

V tem tednu boste poskusili zapis iz prejšnjega tedna nadgraditi  in izdelati vizijo svojega klekljanja in vizijo klekljanja v Železnikih.

Veste kaj pomeni pojem vizija? To je predstava o tem, kaj želimo v prihodnosti na nekem področju doseči. Seveda tukaj mislim, na področje klekljanja.

Svoja vizionarska razmišljanja zapiši na list pod naslov »Moja vizija klekljanja« in jih shrani v mapo »ČŠ na daljavo«.

V pomoč naj ti bodo spodaj navedena vprašanja.

  • kako boš znanje klekljanja po končani OŠ ohranjal-a?; boš še klekljal-a?
  • si poleg znanja klekljanja v čipk. šoli pridobil še kaj, kar ti bo kasneje v srednji šoli in nasploh v življenju koristilo?
  • v kakšne namene bi lahko to znanje koristno uporabil-a, nadgradil-a? kakšne izdelke s čipko bi lahko ustvarjal-a oziroma kako bi lahko na sodoben način uporabil-a »klasično vrsto čipke«, ki se jo učiš klekljati v čipkarski šoli?
  • ali bi in na kakšen način lahko s čipko tudi zaslužil-a?
  • kako bi povezal, organiziral mlade klekljarice, klekljarje v Železnikih, ki niso več v OŠ, da bi klekljali dalje? imaš kakšne predloge, ideje kako, kje bi se srečevali, kaj bi še lahko počeli? kaj bi jih povezovalo?

 Želim vam čim več odločnih, dobrih idej. In močno voljo, da jih boste uresničevali.

 Za konec pa še misel genija …

Ne pozabite, da so čudovite stvari, ki se jih učite v šolah, delo mnogih generacij. Vse to znanje, ki vam je položeno v roke, je dediščina, ki jo spoštujte, jo bogatite in nekega dne zvesto prenesite na svoje otroke.
(Albert Einstein)

 

 

Sedmi teden dela na daljavo (4. 5. 2020 – 8. 5. 2020)

KLEKLJAM

 Za ta teden sem vam pripravila pesem »Klekljarica«, katere avtorica je devetošolka Tina, ki je tudi včasih klekljala. Našla sem jo v Naših poteh, ki so izšle leta 2018, ko je naša čipkarska šola praznovala 110. let delovanja. Bila je med nagrajenimi na literarnem, likovnem in fotografskem natečaju z naslovom »Kadar nismo preveč klepetale, lepe čipke so nastale.«. Natečaj je v sklopu praznovanja 110-letnice ČŠ Železniki, razpisala OŠ Železniki.

 Preberi pesem, ki jo najdeš v priponki.

Ste se kdaj vprašali zakaj klekljate? Ste učenci od 6. do 9. razreda in vsi klekljate že več let. Mislim, da ni med vami prav nobenega začetnika, ki bi se s klekljanjem šele spoznaval. Torej, pot do čipke – končnega izdelka poznate in veste, da je dolga. Pa vendar vas nekaj vleče, žene naprej.

Mogoče je »korona obdobje« pravi čas, da vsak zase razmislite in ozavestite zakaj klekljate. Tudi to je koristno. Za vas, pa tudi zame.

Naloga tega tedna:

naredi samostojni  zapis z naslovom »Klekljam«, ki naj bo čim bolj zanimiv in vsebinsko bogat za branje, iskren – skratka: najboljši kar zmoreš. Piši o sebi: o učenju klekljanja in čipkah. Vsaj 30 povedi.

Navajam nekaj vprašanj, ki so ti lahko v pomoč pri oblikovanju zapisa. Vendar želim, da zapis niso samo odgovori na vprašanja.

  • Koliko let klekljaš?
  • Kdo te je navdušil? Ali kdo doma kleklja? Kdo te vzpodbuja,da vztrajaš?
  • Kaj si se že naučil klekljati? (kitica…) Kje so tvoje čipke iz prejšnjih let (doma, v okvirih, v mapah, podarjene)?
  • Si sodeloval na kakšnih tekmovanjih, predstavitvah?
  • Zaupaj nam kakšno dogodivščino iz čipkarske šole ali pa s kakšnega tekmovanja, razstave, prireditve…povezane s čipkami.
  • Kaj ti je pri klekljanju všeč? Česa si najbolj vesel? Kaj ti ni všeč?
  • Kaj misliš, da poleg znanja klekljanja še pridobiš v čipk. šoli?

 Res me zanima kaj boste ustvarili mladi literati!

 

Šesti teden dela na daljavo (20. 4. 2020 – 24. 4. 2020)

VSAKA NIT v čipki IMA SVOJE MESTO – VSAK  IZDELEK v mapi IMA SVOJE MESTO

 Še vedno trdim, da čas res hitro teče in prihodnji teden bomo že uživali v prvomajskih počitnicah. Prvih počitnicah, ki jih boste vi – učenci in mi –učitelji prislužili z delom na daljavo. Počitnice bodo pa čisto prave – brez dela na daljavo!

Hvala vsem, ki ste mi že poslali avtorske vzorce živali. Nekateri so začetniški, ampak ste se potrudili. To šteje največ! Nekateri so pa res odlični! Takšni za naklekljat! Vidim, da imate ideje, ki jih je vredno razvijati in jih tudi znate prevesti v »klekljarski jezik«. S tem boste svoje klekljanje postavili na višji nivo, saj ne boste samo izdelovalci čipk po že prej narisanih vzorcih, ampak ustvarjalci od ideje do čipke; torej, boste ustvarili avtorsko čipko. Vztrajajte v to smer!

Predpočitniška mini naloga

DELAMO RED : vzemi mapo – lahko navadno PVC, za vpenjanje (ali pa iz papirja sam naredi navaden ovoj) in jo označi z nalepko »Čipkarska šola na daljavo« in vanjo uredi naloge za vseh preteklih 5 tednov dela na daljavo:

  • za 1. teden prtiček iz podaljškov,
  • za 2. teden vzorec tableta,
  • za 3. teden narisan vzorec živali,
  • za 4. teden kritiko spletne razstave »Čipka je…« iz SEM v Ljubljani,
  • za 5. teden odgovore na vprašanja iz zgodovine čipkarstva.

 Pričakujem še nekaj nalog iz 3. tedna.  Prosim, da mi jih pošljete do konca tega tedna na moj e-naslov, tako kot je bilo naročeno!

Mape boste prinesli v šolo; ne vem kdaj, upam, da čim prej in bodo štele k opravljenim obveznostim za letnike.

Želim ti dooolge in zdrave prvomajske počitnice!

 

Peti teden dela na daljavo (14. 4. 2020 – 17. 4. 2020)

 ZGODOVINA ČIPKARSTVA

No, pa smo tu. Nekateri boste rekli živ dooolgčas, drugim bo (upam) zanimivo, predvsem bo pa za vse koristno, da poznate nekaj temeljnih zgodovinskih dejstev o zgodovini čipkarstva v naših koncih.

Torej na delo.

Dejstvo je , da so čipke prišle v Evropo iz Vzhoda – Kitajske preko Mongolije in Rusije ali pa iz Bližnjega Vzhoda in jugovzhoda po morski poti v Italijo.

Zibelko slovenskega čipkarstva predstavlja Idrija. Tu je bila ustanovljena prva čipkarska šola in sicer leta 1876. Prva učiteljica je bila Ivanka Ferjančič in po njej se danes imenuje državno tekmovanje v klekljanju.

 

Tvoja naloga:

V priponkah boste našli dva odlomka iz zgodovinskih člankov Boža Račiča in domačega zgodovinarja in gospodarstvenika Nika Žumra. Natančno jih preberi in pisno odgovori na spodnja vprašanja.

Zgodovina – 1

Zgodovina – 2

 

  • Iz katerega kraja na Slovenskem se je začelo klekljanje širiti v naše konce?
  • Katerega leta je bila ustanovljena Čipkarska šola Železniki?
  • Naštej vasi iz katerih so prihajale učenke v našo čipkarsko šolo in koliko učenk je bilo.
  • Zakaj je pomembno, da so bile organizirane čipkarske šole?
  • Naštej pobudnike ustanovitve čipkarske šole v Železnikih.
  • Kam so šle čipke, ki so jih učenke izdelale v šoli? (Bi se danes strinjal s tem?)

 

Ali veš, da je včasih šolanje v čipkarski šoli trajalo 10 let. Seveda ni bilo obvezno. Učenke so bile razdeljene v tri skupine: v mlajši skupini (učenke stare od 5 -7 let) so  klekljale 3x/teden po 2 celi uri, v srednji skupini (učenke stare od 7 -12 let) so klekljale 2 popoldneva v tednu, učenke starejše skupine (12 -15 let) pa vsako dopoldne in popoldne t.j. po 6 ur/dan. Razmisli o tem. Drugi čas, drugačne razmere…

List shrani k ostalim izdelkom čipk. šole, ki nastajajo v teh tednih. V šoli jih bom želela videti. Še vedno pa pričakujem nekaj risarskih nalog.

 Lep pomladni pozdrav,
Irena Benedičič

Četrti teden dela na daljavo (6. 4. 2020 – 10. 4. 2020)

ČIPKA JE…

https://www.etno-muzej.si/sl/razstave/cipka-je

Na zgornji povezavi najdeš spletno razstavo z naslovom »Čipka je…«, ki so jo pripravili v SEM (Slovenski etnografski muzej) v Ljubljani. Razstavo je pripravila Janja Žagar decembra 2017.

Na kratko o vsebini in obsegu razstave:

  • razstava pojasnjuje – razlaga pojem čipka,
  • pripoveduje o klekljanju na Slovenskem nekoč in danes,
  • predstavlja vrste čipk glede na tehniko izdelave (klekljane, šivane, kvačkane…) in njihovo uporabo,
  • našteva muzeje v Sloveniji, ki zbirajo in hranijo čipke (tudi Muzej Železniki je med njimi).
  • Posebej pa poudarjajo, da je izdelovanje klekljane čipke država Slovenija leta 2016 razglasila za element kulturne dediščine državnega pomena.
  • Vsi pa vemo, da je bilo klekljanje v Sloveniji leta 2019 vpisano na Unescov reprezentativni seznam nesnovne kulturne dediščine človeštva in ČŠ Železniki je eden od nosilcev le tega.

 

Tvoja naloga:

  1. OGLEJ SI RAZSTAVO: preberi tekst, oglej si fotografije.
  2. Vzemi list papirja in NAPIŠI KRATKO MNENJE – KRITIKO O RAZSTAVI (vsaj 5 povedi).
  3. Kateri dve čipki iz Muzeja Železniki sta na razstavi? Jih najdeš?

List shrani k ostalim izdelkom čipk. šole, ki nastajajo v teh tednih. V šoli jih bom želela videti. Še vedno pa pričakujem naloge nekaterih iz prejšnjega tedna.

Lep pomladni pozdrav,
Irena Benedičič

Tretji teden dela na daljavo (30. 3. 2020 – 3. 4. 2020)

VZORCI, MUŠTRI, PAPIRCI…

No, pa smo tu. Pri vzorcih. Nujno so potrebni, da lahko klekljamo.

  1. Večinoma uporabljamo vzorce priznanih risark. Pa spoznajmo nekaj risark, katerih vzorce najpogosteje uporabljamo:
  • iz Zg. Danj nad Sorico izhaja Mira Kejžar (bila je v daljnem sorodstvu z impresionističnim slikarjem Ivanom Groharjem). Kejžarjeva je bila klekljarica, risarka in tudi nekaj let učiteljica v naši čipk. šoli. No, takole za vmes: bila je tudi moja učiteljica klekljanja in za to sem zelo hvaležna in jo spoštujem. Za življenjsko delo, ki ga je opravila na področju ohranjanja dediščine klekljanja, je bila odlikovana z »zlato vitico« – najvišjim priznanjem Gospodarske zbornice Slovenije.
  • Njeno delo uspešno nadaljuje hči Vida Kejžar iz Šk. Loke, prav tako klekljarica in tudi po izobrazbi likovna pedagoginja.
  • V Železnikih pa se v zadnjem času poskuša v risanju vzorcev  (tudi s pomočjo računalnika) Jana Rihtaršič. Mogoče tudi pri njej dobite kakšen vzorec.
  • Iz idrijske čipkarske šole izhaja risarka Irma Pervanja. Obsežen katalog njenih vzorcev si lahko ogledate na njeni spletni strani.*
  • Prav tako iz Idrije izhaja v Ljubljani živeča Tina Koder Grajzar, ki se ukvarja s trženjem avtorske čipke in tudi prodajo lastnih vzorcev. Toliko o vzorcih, ki jih je možno kupiti.
  • Iz Žirov prihaja risarka Manca Ahlin. Ustvarja v ZDA; med drugim je iz vrvi sklekljala pregradno steno iz čipke za neko restavracijo v Ameriki.

Vse risarke, ki so zgoraj navedene, so znale tudi klekljati. Iz tega lahko zaključimo: da sploh lahko narišeš vzorec, moraš znati klekljati.

  1. Seveda so posebej dragoceni stari vzorci (rjavi, premazani s klejem – saj včasih niso imeli samolepilne folije) in jih najdete mogoče še doma, ker so jih izdelale vaše babice. Hranijo jih tudi v muzejih, tudi v Muzeju Železniki. Ti seveda niso naprodaj.
  2. Lahko pa se potrudimo in ga narišemo sami. Če po lastnem vzorcu skekljamo čipko, je to avtorska čipka. Takšna je seveda najbolj cenjena, saj je rezultat ideje, risanja (poznavanja pravil kompozicije, klekljarskih tehnik), izbire materialov in klekljanja. S takšnimi čipkami lahko sodelujemo na natečajih, ki jih razpisujejo različne ustanove (čipk. šole, društva).

Prav pa je, da ob čipki, ki smo jo naklekljali, navedemo tudi avtorja vzorca. Pa seveda tistega, ki je čipko naklekljal.

 *Poglejte še novice na spletni strani naše čipk. šole: tam vas čaka vzorec, ki ga     je risarka podarila vsem, ki klekljamo prav z namenom, da nas čipka povezuje tudi v tem času ko se ne družimo.

Zdaj pa naloga tega tedna:

PROSTOROČNO NARIŠI LASTEN VZOREC ZA KLEKLJANJE

Brez panike, šli bomo po korakih.

V priponki je nekaj primerov vzorcev, da si boste lažje predstavljali kaj boste počeli. Pa naj vam ne ubijejo domišljije v glavi.

Vzorci

  1. korak: tema vzorca je žival (katera koli: od dinozavra do miške): izberi si neko žival in jo prostoročno nariši* na približno polovico lista A4. Poskusi narisati s čim manj potezami (če se da, riši neprekinjeno od začetka do konca; lahko začneš največ petkrat, da čipka ne bo imela preveč začetkov in zaključkov) in pazi, da zavoji ne bodo preveč tesni; tudi kakšen vogal lahko narišeš.

*prostoročno pomeni: s svinčnikom, brez ravnila in šestila; radirka pa naj bo v uporabi

  1. korak: ob črti, ki si jo risal s svinčnikom, prostoročno dodaj drugo črto – najbolje, da z drugo barvo (da bom videla potek). Ta črta naj bo od prve odmaknjena 4-5mm, da bo tam sklekljan slepi ris. Zaželjeno pa je, da črto na kakšnem delu odmakneš tudi do 1 cm in tam predvidiš sukani ris ali polpremet ali široki ris (označiš; glej v poglavje tablet).
  2. korak: mogoče je kje možnost, da dodaš kitico, ribico (cik-cak obliko, listek z ovitki, rožico iz kitic…). Poskusi narisati še zanke, ker čipka mora biti kvačkana, da stoji skupaj. S pikami nakaži tudi notranje oziroma zunanje postavke.
  3. korak: podpiši vzorec

Vem in razumem, da bodo izdelki (kvalitetno) različni, primerni vašemu klekljarskemu znanju. Mogoče bodo nekateri bolj osnutki kot pravi vzorci, vendar se potrudite. Enkrat je treba poskusiti prvič. Velja predvsem trud!

Še to: ker delo na daljavo še traja in zgleda, da bo še trajalo, vas tokrat prosim, da mi nalogo pošljete na moj e-naslov: irena.benedicic@os-zelezniki.si do vključno 10.4.2020.  

(lahko pošljete sken, lahko fotografijo)

Lep zimski pozdrav,
Irena Benedičič

Drugi teden dela na daljavo (23. 3. 2020 – 27. 3. 2020)

TABLET

Ta teden je na vrsti tablet. Pa ne tisti, ki ga pogoltnemo, ko nas nekaj boli ali nas kuha vročina. Gre za vrsto vzorca za klekljanje in po njem naklekljano čipko.

Najpogosteje je to vzorec, ki je sestavljen iz krogov. Vsak krog predstavlja določen način – tehniko klekljanja: npr. široki ris (oznaka: #), polpremet (oznaka: e), pajki s kiticami… Redkeje je tablet sestavljen iz kvadratov, šestkotnikov. Takšni tableti so zahtevnejši za izdelavo. Veste zakaj?

Da si jih boste lažje in bolje predstavljali, si jih poglejte v priponki. Marsikdo je tablet naklekljal v čipkarski šoli.

Tablet1

Tablet2

Tehnike klekljanja so razporejene v vzorcu po pravilu: gostejša, redkejša, gostejša, redkejša… Npr.: zraven širokega risa (gosta tehnika), razporedimo pajke s kiticami (redka tehnika). Vsaka čipka namreč potrebuje »zračnost« in ravnotežje; to je eno od osnovnih pravil oblikovanja vzorcev (kompozicije).

Zdaj pa vaša naloga:

  • premislite, katerih tehnik klekljanja ste se v čipkarski šoli že naučili in jih napišite na list papirja (malo v pomoč: vsi ste začeli s kitico, nadaljevali s slepim risom…samo v prvih treh letih klekljanja ste osvojili 8 tehnik J),
  • narišite svoj vzorec za tablet (okrogel, kvadraten…po vaši izbiri). V njem uporabite 5 tehnik, ki ste jih zgoraj zapisali. Uporabite pribor za geometrijo in bodite geometrijsko natančni. Saj veste, če je vzorec natančno narisan, ga je potem lažje klekljati. Skušajte ujeti takšne širine krogov, kvadratov, da bo vzorec uporaben za klekljanje. Kombinirajte gosto, redko. Postavkov vam ni treba risati; to bomo pregledali in dodali v šoli.

Skratka: bodite ustvarjalni in narišite praktično uporaben vzorec!

  • Vsak avtor svoj vzorec tudi podpiše. Tudi vi ga dajte. Lahko v prazen prostor v vzorcu, še bolje k robu vzorca.

Ime in priimek, kraj
mesec in leto

Še to: narejenih nalog ni potrebno pošiljati na moj e-naslov; tam sem vam na voljo, če so kakšne nejasnosti. Shranjujte jih, da jih boste prinesli v šolo; štele bodo k opravljenim obveznostim za letnike.

Ostanite zdravi in mirni!
učiteljica, Irena Benedičič

Prvi teden dela na daljavo (16. 3. – 20. 3)

PRTI, PRTIČKI …

 Naše mame, babice … so rade in pogosto klekljale podaljške za prte – to so bile enake čipke, ki so jih sestavljale v prte poljubnih oblik (okrogle, ovalne, kvadratne, pravokotne) in velikosti. Ponavadi so bile čipke na zunanjem robu prtička, vedno pa v sredino všito blago.

Sestavile so jih v majhne prtičke, ki so jih položile pod vaze s cvetjem ali pa koga obdarile z njimi. Včasih so naklekljale veliko kosov, jim dodale še vogalne podaljške in naredile prt, ki je pokrival jedilno mizo ob posebnih priložnostih. Nekatere so se zaobljubile in v zahvalo ob težkih življenjskih preizkušnjah skekljale oltarne prte. Kar nekaj teh prtov imamo tudi v Železnikih v cerkvi sv. Antona Puščavnika in sv. Frančiška. Vsi ti prti so del izjemne kulturne dediščine kraja.

Ponavadi so bili izdelani v beli barvi, včasih tudi rjavi.

Danes tega ne klekljamo več veliko. Seveda pa klekljamo nakit, knjižne kazalke, novoletne okraske…in še kaj drugače uporabnega, barvitega – tudi lepega.

Še vedno pa je prav, da poznamo pojem prtički. Ker jih ne bomo klekljali, jih bomo pa poskusili sestaviti kar iz papirja.

 

Naloga:

Natisnite 2 priponki z vzorci za podaljške. Natančno izrežite poljubno število podaljškov (ravnih in vogalnih; lahko samo ravnih; lahko samo vogalnih) in jih sestavite v prtiček oblike in velikosti po svojem izboru. Na hrbtni strani jih tako sestavljene prilepite na večji list. Tam kjer naj bi bilo pa všito blago, se pa podpišite. Me prav zanima kaj boste ustvarili.

Priponki:

Delovni list 1

Delovni list 2

P.s.: vzorci so pomanjšani; za klekljanje so torej neuporabni. Dobili boste pa izkušnjo, kako se sestavlja prtičke. Če imate v svoji zbirki vzorcev kakšnega, ki vam je ljubši, lahko uporabite svojega.

Lepo bodite in ostanite zdravi!
Učiteljica, Irena Benedičič

 

 

Dostopnost